25 жовт. 2019 р.


Як написати сенкан?

Сенкан (сінквейн) – це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово »сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків.



Сенкан допомагає узагальнити інформацію, формулювати щось складне декількома словами. Як правило, на його написання багато часу не потрібно, його пишуть кілька хвилин.
При роботі з даним прийомом вчитель вирішує відразу безліч найважливіших завдань:  вивчений на занятті матеріал набуває якогось емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню,  відпрацьовуються знання про частини мови,  знання про речення,  уміння дотримуватись певної інтонації,  значно активізується словниковий запас дітей, удосконалюється навик використання в мові синонімів, антонімів,  активізується і розвивається розумова діяльність, удосконалюється уміння висловлювати власне відношення до чого-небудь. 

Приклади сенканів                                          


Чарлі
Сміливий, щирий
Мріє, радіє, перемагає
Отримує подарунок від Вонки
Дитина

Буссе

Сміливий, добрий
Мріє, бореться, радіє
Шукає своїх батьків
Міо
Корисні посилання з теми: 

Кроссенс –  головоломка нового покоління. 

Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд». 
Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. 
Ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко. 
Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс – знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими. «Кроссенс»: крос (англ. cross) – перехрестя, сенс (англ. sens) – смисл, тож кроссенс – перехрестя смислів Кроссенс (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з 9 зображень, кожен з яких пов’язаний з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття, явище або факт.

























Кроссенс може бути використаний на будь-якому етапі уроку. Оскільки основне значення кроссенса – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми. Застосування кроссенса на уроці різноманітне, його можна використати:
·         При формулюванні теми і мети уроку;
·         При вивченні нового матеріалу, в якості постановки проблемної ситуації;
·         При закріпленні і узагальненні вивченого матеріалу;
·         При підведенні підсумку роботи на уроці, включити як  рефлексію.
Можна побудувати весь урок в формі кроссенса, тобто дев’ять елементів кроссенса можуть представляти собою структуру уроку.
Кроссенс до теми "Балада"










Кроссенс до теми "Полліанна" Е. Портер












Кроссенс до теми "Пурпурові вітрила"  А. Гріна




















Кроссенс до теми "Рукавичка" Ф. Шіллера










Кроссенс до теми "Міо, мій міо" А. Ліндгрен



















Посилання на тему: 






Сорока, І.
    Кросенс як засіб розвитку логічного і неординарного творчого мислення учнів на уроках зарубіжної літератури [Текст] / І. Сорока
    // Зарубіжна література в школах України. – 2017. – № 1. – С. 49–57. – Бібліогр. наприкінці ст.

Практичний прийом «Комікс»: ненудний спосіб перевірити знання учнів
У процесі створення навчальних коміксів буденна перевірка засвоєних знань перетвориться на захопливий творчий процес для кожного учня. 

Приклад гумористичного коміксу про важливість знань основ математики у повсякденному житті:

1. Ідеї використання коміксів під час уроків 
1.     На уроках фізики, хімії, біології і математики запропонуйте учням створити комікс на кшталт мультфільму «Фіксики», у якому головні герої обговорюватимуть сенс і практичне значення фізичних процесів, хімічних реакцій, математичних законів і закономірностей.
2.     На уроках української або іноземних мов запропонуйте вигадати історію, в якій для висвітлення сюжету обов'язково мають бути використані, наприклад, слова іншомовного походження, крилаті вирази, фразеологізми, слова-«мандрівники» тощо.
3.     На уроках географії запропонуйте учням створити комікс, герої якого розповідатимуть про мандри певними країнами на кшталт телепроєкту «Орёл и решка».
4.     На уроках історії подайте ідею коміксу, головними героями якого будуть певні видатні особистості — мандрівники, письменники, художники, політичні діячі; або вигадані герої, які стали учасниками певних історичних подій.
5.     На уроках основ здоров'я запропонуйте створити комікс, герої якого обговорюватимуть, наприклад, правила гігієни, надання першої медичної допомоги, лікування певних хвороб тощо.

 2. Як зробити комікс
Пропонуємо дотримуватись такого плану^
1.     Узгодження теми: обговоріть з учнями, яку саме частину програмного матеріалу має ілюструвати комікс (наприклад, вживання синонімів, практичне застосування знань з оптики у побуті, діяльність Кирило-Мефодіївського товариства — будь-що).
2.     Розподілення обов'язків (якщо проєкт груповий): узгодьте, обов'язки кожного учня і його роль у виконанні проєкту (хто вигадує сюжет, хто прописує репліки головних героїв, хто промальовує кожен фрагмент та інше).

3.     Визначення головної ідеї та окреслення сюжету: узгодьте з учнями, як саме буде поданий навчальний матеріал (хто головні герої коміксу, які події будуть висвітлені у межах розкриття навчальної теми).
4.     Розробка сценарію: на цьому етапі діти мають продумати зміну ракурсів кожного епізоду та прописати усі репліки головних героїв.
5.     Вибір зручного онлайн-інструменту: ознайомте школярів із сучасними програмами, за допомогою яких можна створювати комікси та запропонуйте обрати найбільш зручний варіант. 
6.     Компонування: на цьому етапі необхідно поєднати всі малюнки, прописати репліки, створивши єдиний проєкт.

3. Онлайн-інструменти для створення коміксів
Комікси можна створювати як власноруч, промальовуючи кожен епізод, так і за допомогою спеціальних програм, у межах яких можна вдало компонувати різні елементи. Пропонуємо обрати найбільш зручний серед таких онлайн-інструментів:
·         Pixton
·         Toon Doo
·         My Storybook
·         Сanva. 
У межах кожного з цих сервісів можна безкоштовно моделювати персонажів онлайн, додавати власні малюнки і фото, супроводжуючи кожен фрагмент відповідними текстовими коментарями.