19 лют. 2020 р.

Три надзвичайні гри на уроках літератури, в які можна зіграти усім класом



Навчіть своїх учнів вигадувати спільно власні неймовірні історії!
Сторітелінг, або вигадування історій, – популярний прийом для розвитку уяви та творчого мислення.
Пропонуємо 3 цікаві ігрові вправи, які неодмінно вподобають ваші учні та дозволять залучити для їхнього виконання увесь клас.

Гра «Творче співавторство»

Перш ніж виконувати завдання, учні сідають колом, кожний учасник має підготувати собі аркуш та ручку.
Сенс завдання: Учні одночасно вигадують стільки ж оповідань, скільки у колі учасників. Кожне оповідання пишеться на ходу спільними зусиллями всіх учнів.
Принцип виконання: За сигналом учителя кожен учень записує на своєму аркуші першу фразу, саме вона стане початком майбутнього оповідання, і передає аркуш сусідові, що сидить за годинниковою стрілкою. 
Із кожною наступною фразою, складність завдання зростає, адже збільшується обсяг тексту, який спершу потрібно перечитати, а потім вже продовжити. Тому вчитель поступово збільшує час на вигадування продовження оповідання (наприклад, щоразу на 25-30 секунд).
Щоразу за командою вчителя аркуші передаються, доки кожен з них колом не повернеться до учня, який написав першу фразу оповідання.
За одну-дві фрази до закінчення розповіді педагог попереджає, щоб учасники могли логічно завершити оповідання. Після цього учні читають вголос усі твори, що написані спільними зусиллями та разом обирають найбільш оригінальні сюжети.
Творчі різновиди гри:
  1. Задайте жанр твору, наприклад, мелодрама, детектив чи інше. Усі учасники мають, щоразу доповнюючи оповідання, дотримуватись обраного жанру.  Більш складний різновид – вигадування одночасно розповідей різних жанрів (у верхній частині кожного аркуша потрібно вказати жанр, у якому має бути витримане оповідання). По завершенні цієї гри, кожен твір, окрім вдалого сюжету, оцінюється також з точки зору дотримання обраного жанру.
  2. Розподіліть між учасниками певні «ключові» слова чи вирази, які вони щоразу мають вписувати, створюючи своє змістовне доповнення оповідання. Для виконання такого завдання доведеться проявити більшу кмітливість.
  3. Запропонуйте створити оповідання-пародію на манеру деяких людей, що полюбляють зовсім недоречно розповідати щось «до речі». Для цього кожен гравець, окрім фрази, що продовжує розповідь, повинен повідомити щось «до речі», зачепившись за будь-яке слово зі своєї фрази доповнення. У цьому випадку саме оповідання виходить смішним, але писати та слідкувати за сюжетною лінією стає складніше. 
Приклад фрази: «Перелякавшись не на жарт, вони чкурнули навтіки. До речі, біг дуже корисний для здоров'я та дозволяє попередити захворювання серця».

Гра «Вигадування казки за малюнками»

Для цієї гри вам стануть у пригоді карти Пассаторе, як їх виготовити – читайте в окремому матеріалі.
Сенс завдання: Учні разом на ходу вигадують спільну історію чи казку, сюжет якої базується на рандомних малюнках, які учні витягують по черзі зі спільної колоди.
Принцип виконання: Розсадіть учнів колом, а по центру покладіть колоду спеціальних карт із малюнками, «рубашками» догори. 
Перший гравець бере карту, демонструє її усім учасникам та починає вигадувати історію, в якій обов'язково має згадуватись те, що зображено на його картці. Кожен наступний гравець, по черзі витягуючи карту, логічно продовжує загальний сюжет історії, спираючись на зображення своєї картки. 
Гра триває доки у колоди залишаються карти. Гравець, який витягнув останню картку, має вигадати логічне закінчення історії.

Гра «Літературний серіал»

Запропонуйте учням зіграти у цікаву гру, яка буде тривати упродовж усього навчального року. Попередньо вам знадобиться завести один спільний товстий зошит чи блокнот, а також щотижня приділяти 10 хвилин часу на презентацію кожної серії літературного серіалу. 
Сенс завдання: Учні упродовж року мають створити спільне оповідання-серіал, яке складається зі стількох серій, як і кількість  учнів у класі (30 учнів – 30 серій). Попередньо узгодьте тематику, стиль і жанр. 
Літературний серіал можна супроводжувати ілюстраціями або оформити у вигляді коміксу.
Принцип виконання: Кожен учень з класу отримує творчий блокнот на тиждень, упродовж якого він має вигадати та написати одну свою серію, яка стане логічним продовженням попередніх та розкриватиме загальний сюжет серіалу. Почати може будь-хто з учнів за бажанням.
На кожному учневі лежить велика відповідальність, адже під його сюжет будуть у подальшому підлаштовувати наступні серії. Однокласники можуть допомагати автору чергової серії порадами, ідеями, але вирішувати, що саме буде написано в серії, має тільки він. 
Щотижня у певний день під час уроку виділяється час на читання чергової серії. Після цього зошит передається наступному автору.
Сувора умова – не можна писати нічого образливого про однокласників!
У кінці навчального року, коли серіал буде закінчено, запропонуйте учням разом його відредагувати та створити електронну чи друковану версію, яка залишиться на згадку в кожного учня.