11 жовт. 2019 р.


Що таке буктрейлер та як його використати для уроків літератури?
Гадаєте, привчити школярів до читання вже неможливо? Але пропозиція учням створювати і викладати в інтернет відео-буктрейлери робить диво: заради цього діти активно беруться читати.

Буктрейлер – це короткі відео, що візуально презентують книгу.
Буктрейлери викликають багато цікавості у дітей покоління візуалів. Якщо задати дітям підготувати власний буктрейлер (а потім і викласти його в інтернет), вони точно будуть в захваті від таких уроків літератури. Власне, й не лише літератури: буктрейлери можна присвячувати позакласному читанню книжок з історії, фізики та будь-якого іншого предмету.
Але найкраще створення буктрейлерів використовувати щодо прочитаного у курсі зарубіжної та української літератури. Перший та найголовніший профіт від цього завдання – систематизація та закріплення вивченого. Творча індивідуальна чи колективна робота над літературним твором допоможе учням глибше зрозуміти матеріал, а нерідко й відкрити нові аспекти вже відомого та вивченого.
Проте це далеко не все. Створення буктрейлера – розвивальна праця для багатьох навчальних сфер. Тут дітям потрібно зуміти:
  В 1-2-хвилинний ролик вкласти опис книжки, що має десятки чи сотні сторінок, та схожа на ті чи інші вже відомі дітям твори. Це й навичка рецензування, виокремлення головного, стислості розповіді; і навичка порівняння.
Зробити візуальну частину.
Зробити звукове наповнення.
Процес створення буктрейлера не дуже складний. Проте він може бути доволі затратний в часі. Та ми маємо кілька порад для вчителів і учнів, як оптимізувати процес створення відеопрезентації книжки.
 Не поспішайте одразу бігти та знімати. Спочатку треба визначитися із типом буктрейлера (типи буктрейлерів описані в цій статті далі). Від цього залежить його форма. Потім необхідно продумати сценарій. Треба виділити найбільш важливі чи яскраві моменти в книжці. Подумати, що обов’язково має бути у відео до цієї книжки: образи, деталі, сюжети, музика.
 Далі треба підібрати матеріали для відео. Подумайте, як має виглядати ваш ролик та що вам для цього потрібно. Відео можуть наповнювати картинки, фотографії, ілюстрації, нарізка з фільмів чи кліпів, власні відеоматеріали, закадрова начитка, музика, текстові блоки. Пам’ятайте, ваше відео має бути приємним для перегляду та зрозумілим для глядачів. Обирайте великі за розміром картинки. Шрифти та колір текстів має бути зручним для читання. Якщо у вашому відео є закадровий голос, не варто обирати музику зі словами, щоб вони не перебивали одне одного.
Якщо ви хочете додати інші відео у ваш ролик, не забувайте про авторське право. В описі до буктрейлера не забудьте вказати, звідки ви взяли ці матеріали.
 Визначтеся, які вміння зі створення відео мають члени групи. Найпростіші програми, де можна зробити коротке відео – PowerPoint та Windows Movie Maker. Для більш досвічених можна використовувати Sony Vegas Pro, Adobe Premier Pro, Final Cut. Проте й це ще не все. Сьогодні є безліч мобільних додатків для створення слайд-шоу, презентацій чи відео. І якщо смартфон завжди з нами, чому б не використати його й для домашнього завдання.
Типи буктрейлерів
♦ Ігрові. Це міні-фільм про книжку. Для таких трейлерів часто використовують нарізки з екранізацій цих творів.
 Неігрові. Зазвичай це набір фотографій, картинок, ілюстрацій, цитат під музику. Цей формат можна створювати навіть з молодшими школярами. Головне завдання тут – правильно підібрати ілюстрації та музику до твору.
 Анімовані. Міні-мультфільм про книжку. Це може бути стоп-моушн, пластилінова анімація чи навіть анімовані комікси.
Це класифікація за візуальною складовою. Буктрейлери можна ще поділити за змістом.
♦ Розповідні. Такі ролики презентують сюжет книжки. Як анотація, він створений для того, щоб заманити читача інтригою.
♦ Атмосферні. Головне завдання таких відеороликів – передати емоції та настрій книжки.
♦ Концептуальні. У такому буктрейлері відкриваються нетипові думки та ідеї щодо твору. Тут на перший плани виходить внутрішнє сприйняття книги тими, хто створює відео.