19 лист. 2019 р.

Прийом «Плакат думок»: навчіть учнів дискутувати мовчки

Цікавий прийом для урізноманітнення навчальних форматів уроку.
Як залучити до роботи усіх учнів класу? Як створити умови, аби кожен мав змогу висловити власну думку, а не лише найбільш говірливі зі школярів? Як навчити затятих активістів прислухатись до ідей інших? Пропонуємо цікавий навчальний прийом, за допомогою якого навіть сором'язливі учні почуватимуть себе більш впевнено і комфортно, висловлюючи думки і ставлячи запитання з теми уроку. 
«Плакат думок» – навчальний прийом, який дозволяє залучити увесь клас до командної роботи і жвавої дискусії, не зчиняючи гомону в класі. Цей прийом передбачає проведення вельми своєрідної дискусії між учнями – вона відбувається у повній тиші, а всі цікаві думки і питання школярі записують на великому спільному або командному плакаті. 

Як працювати з прийомом «Плакат думок» у командах

1. Оберіть певний матеріал у межах теми вивчення для «обговорення» школярами у мовчазній дискусії

Для обговорення можна обрати тематичне зображення, фрагмент тексту, історичну дату, певну формулу чи позначення хімічних елементів. Насправді це може бути будь-що! Завдання ж учнів проаналізувати обраний вчителем матеріал (структурувати, дібрати асоціації, розв'язати, навести приклади аналогій, поставити запитання з роздумами та інше). 

2. Об`єднайте учнів у команди

Залежно від кількості дітей у класі об'єднайте їх у декілька команд, оптимально по 2-5 учасників. Кожній групі для роботи знадобляться аркуш ватману, по центру якого міститься предмет обговорення (зображення, формула, уривок тексту тощо), і кольорові фломастери для записів.

3. Узгодьте правила оформлення плакату

Попередньо зазначте, що для зручності подальшого аналізу роботи, для записів доцільно використовувати кольорову умовність позначень. Наприклад, запропонуйте окреслювати структуру чи робити тематичні помітки-роздуми за допомогою зеленого кольору, ставити запитання учасникам групи – червоним, надавати відповіді на них – чорним тощо. Зазначте, що записи можна робити на будь-якій частині аркуша або для кожного блоку виділити певну область ватману.

4. Розкажіть учням про формат роботи, роздайте завдання і виділіть час на виконання першого етапу

Поясніть, що сенс вправи – командна робота у цілковитій тиші, а вся комунікація між учасниками групи відбувається виключно у письмовому форматі. 
Надайте чіткі інструкції та переконайтесь, що перед початком роботи в учнів немає організаційних питань. Наприклад, ознайомившись із завданням вчителя, учні у повній тиші впродовж 15 хвилин роблять на своєму аркуші певні записи:
  • залишають коментарі, 
  • ставлять запитання один до одного та пишуть відповіді на них, 
  • позначають певні помітки-асоціації, 
  • розробляють структуру, узгодивши у письмовій формі, хто виконує яку частину роботи та інше. 
Зазначте, що після виконання цієї частини завдання команди будуть мати змогу ознайомитись з роботами інших груп, а наприкінці уроку буде можливість для обговорення роботи класом.  

5. Робота з аркушами інших груп

Після виконання першого етапу завдання учні послідовно ознайомлюються з плакатами інших груп та залишають на них свої помітки, доповнюючи роботу попередньої групи. Знову ж таки робота проходить у тиші. Колір коментарів може або відрізнятися або відповідати попередньо узгодженій системі. 

6. Повернення до своїх аркушів

Доповнивши плакати інших груп, кожна команда повертається до свого аркуша і детально ознайомлюється з помітками однокласників. На цьому етапі впродовж 2-3 хвилин учасники команди мають змогу обговорити, чи змінилося їхнє уявлення про зміст роботи після внесення поміток іншими командами.

7. Рефлексія роботи

Запропонуйте учням разом обговорити результати роботи. Розгляньте аркуші кожної команди, обговоріть їхній зміст. Запитайте у школярів, чи цікаво було працювати у такому форматі, чи важко координувати у команді мовчки, чи доречними були помітки учасників інших груп. 
Більш детальний аналіз робіт кожної групи, якщо клас великий, можна зробити на наступному уроці, виділивши спеціально час для відповідної дискусії.

Як працювати учням класу разом на одному аркуші

Прийом «Плакат думок» цілком можна запровадити і для спільної роботи всіх учнів класу. Помітки ж можна робити або на спільному ватмані за допомогою кольорових фломастерів, або на дошці, використовуючи різнобарвну крейду чи маркери (якщо класна дошка призначена для цього).
Оберіть для мовчазного аналізу, наприклад, певне проблемне питання, зображення героя тощо. Зачитайте текст або покажіть зображення класу і надайте пару хвилин на роздуми. Попросіть усіх учнів зробити свої помітки чи записати коментарі на спільному аркуші, передавши його по класу. Замість ватману для записів також можна використати безпосередньо класну дошку. 
Обов'язкова умова – під час виконання вправи має бути цілковита тиша. Обговорення змісту загальної роботи починається лише після того, як ватман повертається до вчителя або, відповідно, всі учні зробили записи на класній дошці.

5 ідей для організації проєктного навчання

Переваги проєктного навчання та добірка ідей для застосування знань на практиці.
Якщо людина ХХІ століття прагне мати перспективне майбутнє, їй доведеться стати «універсальним» бійцем, який готовий долати труднощі, переймати від інших досвід, генерувати якісні інсайти, швидко опановувати нові знання та застосовувати їх на практиці. 
Чи можна допомогти учням стати такими суперспеціалістами? Звісно! Саме для цього і був створений метод проєктів. Проєктне навчання допоможе зробити звичайне заняття ефективнішим та покаже дітям, наскільки сильно та як шкільна наука пов'язана із реальним життям.

Переваги проєктного навчання:

  • розвиває в учнів креативність, конкурентоспроможність, ефективність та прагнення до саморозвитку;
  • зміщує фокус на розвиток практичних навичок;
  • формує спільний вектор діяльності дітей та вчителя для досягнення результату; 
  • робить уроки більш цікавими та пізнавальними;
  • сприяє кращому запам'ятовуванню матеріалу; 
  • допомагає кожному учню повірити у власні сили, довести свою спроможність та компетентність;
  • розвиває у дітей необхідні соціальні навички: комунікабельність, уміння співпрацювати, слухати та чути співрозмовника;
  • розвиває в учнів аналітичне мислення, дослідницькі вміння (виявлення проблем, збирання інформації з різних джерел тощо), спостережливість, вміння будувати гіпотези та узагальнювати.
Як впроваджувати метод проєктів у навчанні? Будь-як! Перевага цього методу у його універсальності: використовувати його можна на будь-якому уроці і під час вивчення будь-якої дисципліни. Він завжди доречний та цікавий.

1. Мотивуємо учнів читати книжки

Переконати дітей читати книги не так уже і просто. А якщо запропонувати їм після прочитання твору створити власний буктрейлер? Це чудово мотивує! У процесі створення відео учень зможе краще зрозуміти сюжетну лінію та психологію героїв. А якщо ви дасте завдання порівняти два твори однієї епохи, чи схожі сюжетні лінії у романах різних письменників, або провести паралелі між повістю «Тіні забутих предків» Коцюбинського та стрічкою «Воно», то це дасть дітям можливість зануритися у літературу із головою!

2. Вивчаємо біографії письменників

Вивчення біографій письменників та історичних діячів стане цікавішим, якщо запропонувати учням осучаснити їхні образи. Після виконання завдання запропонуйте дітям порівняти модернізованих персон з реальними. Так діти зможуть розвинути фантазію і покращити своє аналітичне мислення. А для того, щоб створити дійсно відповідний образ, учням доведеться детально розібратися у біографії письменника та навіть знайти факти, які не включили до підручника. Хіба після цього можна буде хоч щось забути на ЗНО?

3. Створюємо яскраву наочність

Діти запам'ятають здобуті знання надовго, якщо самостійно чи у групах зроблять інфографіку. Це пов'язано з тим, що процес роботи допомагає систематизувати інформацію та «сфотографувати» результат власними очима. Особливо актуально це у випадку з природничими науками, які не завжди легко даються учням. Саме у цьому разі проєктне навчання допоможе не тільки швидко розібратися у складній темі, а ще й краще запам’ятати її завдяки створеному самотужки унаочненню. 

4. Вивчаємо іноземну мову

Вивчення англійської (та і будь-якої іншої) мови стане більш ефективним, якщо діти запам'ятовуватимуть правила граматики за допомогою інтелект-карт. Користь цього завдання полягає у тому, що учень навчається структурувати та знаходити смислові лінії в теоретичному «хаосі».

5. Діджиталізуємо уроки 

Уроки фізики стануть більш цікавими, якщо запропонувати учням створити голографічне 3D-зображення. Так на уроці можна поєднати діджиталізацію з практичними навичками, а діти надовго запам’ятають, що такий ефект можливо зробити завдяки дифракції світла (переломлення) та інтерференції (перерозподіл інтенсивності світла). І це ще далеко не все! Загалом, STEM чудово вписується у саму ідею проєктного навчання. Запропонуйте дітям створити технологічну іграшку та завдяки цьому на власному досвіді побачити, як діють закони динаміки та механіки.

Як ще можна впровадити ефективне проєктне навчання у сучасній школи? 

Загалом робота над створенням проєктів буває складною, але це завжди цікаво. А для досягнення бажаного результату потрібно чимало часу та сумлінна праця кожного учасника проєкту. Ми це розуміємо, тому вирішили створити сервіс «Проєкти» на допомогу українському вчительству. У ньому ви знайдете актуальні авторські ідеї, які зроблять проєктні технології невід’ємною частиною навчального процесу і точно сподобаються вашим учням. 
Традиційні методи викладання постійно трансформуються, тож наші структуровані проєкти «від ідеї до реалізації» допоможуть учням навчитися вирішувати реальні проблеми з огляду на майбутнє самостійне життя. І дуже зручно, що працювати над проєктами можна в онлайн-форматі, а можна просто роздрукувати їх.